26 September 2018: naar Soto del Barco 8 km

Van 26 september t/m 12 oktober 2018 ben ik onderweg geweest op de Camino del Norte, vanaf vliegveld Asturias naar Santiago de Compostela. Hieronder mijn wandelschema, door op de datum te klikken kom je direct bij het verslag van die dag.

DATUM VAN NAAR KM
10 oktober Sobrado dos Monxes Arzúa 22
11 oktober Arzúa Pedrouzo 19
12 oktober Pedrouzo Santiago 21

De film van deze camino staat op YouTube. Ook via het tabblad “Video’s” hierboven kom je dan bij die film.
——————————————————————————————————————–
Op 26 september 2018 vlieg ik om 7.35 uur van Schiphol naar Madrid, aankomst 10.10 uur. Vanuit dezelfde terminal vlieg ik om 11.40 uur door naar Asturias waar ik om 12.50 uur land. In het vliegtuig spreek ik 3 Nederlanders die de Camino Primitivo gaan wandelen. Ik vertel hen waar buiten het vliegveld de bushalte naar Oviedo is. Zelf ga ik eerst een broodje eten en mijn rugzak uit de flightbag halen en rugklaar maken. Ondertussen blader ik even door de gids die ik voor deze camino gebruik:
Om half 2 stap ik naar buiten, thuis op Google Maps al gezien dat ik maar 1 km de N-643 hoef te volgen om bij de camino te komen. Dat is op het punt waar van links de camino van Santiago del Monte de N-643 kruist, ik sla hier rechtsaf en begin aan mijn eerste pittige klim. Dan kom ik in een Eucalyptusbos, fijn wandelen in mooi weer.
 Dan begint de afdaling naar de monding van de Río Nalón, ik krijg zicht op het dorp El Castillo, genoemd naar het kasteel op de heuveltop.

El Castillo

Een eindje verder vanaf een platform een mooi uitzicht op het kasteel en de Río Nalón.

Monding Río Nalón

Vanaf El Castillo langs de doorgaande weg afdalen tot de grote rotonde bij Soto del Barco, hier staat langs de N-632 duidelijk aangegeven waarheen morgen mijn camino verder gaat. Mijn hotel heb ik snel gevonden, is eigenlijk te luxe voor een pelgrim, maar ik kon met boeken niets anders vinden. Vanaf de parkeerplaats een mooie terugblik op El Castillo,
het hotel zelf biedt eigenlijk wel erg veel luxe voor de prijs die ik ervoor betaal. Daarvoor krijg je in Nederland een bescheiden B&B-kamertje.
Waarschijnlijk toch een oud paleisje geweest.
Zo luxe zal het deze camino niet meer worden! Ik ben er al iets na 15 uur, na het inchecken eerst een caña. Krijg er 2 tapas bij, het biertje kost maar € 2. Bij de 2e krijg ik zelfs 3 tapas. Ik reserveer een eetplek in het restaurant voor half 9. Daarna loop ik even het centrum van Soto del Barco in, stelt weinig voor. Wel een kleine supermercado waar ik na 17 uur een fles water kan kopen. In Spanje vul ik mijn camelbag altijd met flessenwater en nooit met kraanwater vanwege het vele chloor dat hier aan het water wordt toegevoegd. Op het terras van een bar met uitzicht op de rotonde drink en eet ik nog wat, zie ondertussen toch verscheidene pelgrims langskomen. Zojuist hier even een Tsjechische gesproken, onderweg al 2 gezien, hier bij een andere bar 4 pelgrims. Om half 6 ben ik terug op mijn kamer en besluit even te gaan liggen i.v.m. de korte nachtrust van afgelopen nacht. Om 20.25 uur schrik ik wakker! Snel naar beneden, ik eet een ensaladilla russa, tuna, en als postre flan. Zoals gebruikelijk gaat dat snel hier in Spanje, binnen het uur zijn de 3 gangen weg. Terug naar bed, de rest van de verloren slaap inhalen, de kamer is erg stil.