Dag 2: naar Consuma

Datum: 10 september 2022
Afstand: 17,8 km
Stijgen: 1.060 m
Dalen: 140 m
Weer: half bewolkt, laatste stuk een flinke bui

Vrijdagavond met Pieter Quelle, Ruud Verkerke en hun echtgenotes gegeten in Pontassieve. Uiteraard veel over de Franciscaanse voetreis gesproken.

Met Pieter en Ruud en hun echtgenotes samen aan tafel in restaurant la Tana de Ugo

Op de terugweg naar ons hotel nog even de middeleeuwse brug over de Sieve gefotografeerd.

Ponte Mediceo in Pontassieve bij avond

Donderdag zijn we weer vroeg op, we moeten veel klimmen vandaag. In het centrum bij een bar aan de route ontbijten én een belegd broodje mee voor onderweg. De FV is een echte bergtocht, meestal weinig voorzieningen onderweg dus genoeg eten en drinken meenemen. Wat volgens de gids begint als aangenaam klimmen ervaren wij als pittig omhoog. Tot Diacceto op 6 km ongeveer 450 meter omhoog. Wel goed wandelweer, nogal bewolkt, en mooie uitzichten.

Uitzicht op weg naar Diacceto

In Diacceto bij de biologische bakker koffie met iets hartigs erbij. Geen cola!!! Puur artisane producten signor, dus nemen we een 100% puur verse appelsap. De eigenaresse is vernoemd naar een Nederlandse tante, Janneke, een naam die ze zelf nauwelijks kan uitspreken.

Met biologische bakker Janneke

In Pontassieve ontmoeten we trouwens de Duitse Elisabeth, gisteren ook vanuit Firenze vertrokken op weg naar Rome.

We passeren o.a. wijnvelden waar de Chianti Rufina vandaan komt, schijnt wat te kosten. Na Diacceto weer andere uitzichten.

Op weg naar Ferrano

Tijdens de klim door de bossen naar Consuma wordt de regen zo fel dat we de poncho nodig hebben.

Onverwacht toch een bui dichtbij Consuma

Om 14.00 uur zijn we al bij Ospitale San Domenico rooms, met beheerder Luca, heel aardige man. We eten ons broodje op en krijgen er een glaasje wijn bij. Daarna ritueel van fris maken, een keer scheren en een tukkie, tot het tijd is om ergens ons welverdiende biertje te drinken. Dat biertje drinken we bij bar Il Valico op de top van de Consumapas, 1.050 meter. Hebben we het laatste stukje toch nog geklommen. Fris hier op deze hoogte, zijn we niet meer gewend. Wel mooi uitzicht boven.

Om half 8 eten we hier in de herberg samen met Shawn en Nikky uit Los Angeles en 2 Italianen.