30 augustus: Van O Porriño naar Redondela 15,4 km

Om kwart voor 6 wordt ik wakker van zaklamplicht dat over mijn gezicht schijnt. Enkelen zijn al in de weer met hun spullen en bedienen hun handzaklamp of hoofdlamp zo onhandig, dat de lichten over alle bedden dwalen. Ik draai me om naar de muur, en om kwart over 7 sta ik op, net als de meesten gelukkig. Als ik rond 8 uur naar buiten stap is het nog net te schemerig om zonder leesbril mijn gids te kunnen lezen. Vandaag doe ik slechts 15,5 km naar Redondela, dus ik heb alle tijd. Na 1,5 km door de straten van O Porriño kom ik in het buitengebied langs een fontein.

Fontein in O Porriño

Na 6 km loop ik Mos binnen, een mooi rustig dorp, en kom bij de herberg daar. Volgens mijn gids heeft die 16 bedden en eventueel nog 6 losse matrassen. Tegenover de herberg ligt een bar waar ik besluit een pauze te nemen, ik ga in de serre zitten om hier een koffie en een bocadillo con queso te nuttigen. Op zich bevalt de rust van het dorp me wel, maar dan komen 2 dames binnen, pelgrims uit Polen, die meteen een sigaret opsteken. Roken wordt hierbinnen blijkbaar getolereerd, dus ik vlucht met mijn koffie en brood naar de stoelen buiten. Dan ben ik weer blij dat ik gisteren niet doorgelopen ben, stel dat ik in die rooklucht mijn menu had moeten eten. De bocadillo is groot, de helft pak ik in en neem ik mee voor later.
De route is aardig wandelen zonder echt spectaculair te worden. In Barreiras staat een groepje oude wegstenen,

Oude wegstenen in Barreiras

Zonneklok

hierbij staat ook een echte Romeinse millário, een Marco Millário Romano.

Romeinse millário

Een eindje verder, bij een grote cactus, besluit ik mijzelf op de foto te zetten.

Spiegelbeeld

Op gegeven moment krijgen we in het dorp O Quinteiro zicht op de vlakte voor ons waarin Redondela ligt.

Afdalen naar Vilar de Infesta Galleiro

Op een terrasje hier, in de volle zon, drink ik nog een cola, Klaus zit hier ook evenals Joan uit Ierland. De laatste km lopen Klaus en ik samen naar de herberg, zoals meestal is Dieter vooruitgelopen en met zijn lange benen te snel voor Klaus. Om 12 uur zijn we bij de herberg, centraal in het centrum gelegen en gehuisvest in het Casa da Torre, een rustiek herenhuis in de renaissance stijl van de 16e eeuw.

Herberg Redondela

We moeten wachten tot de herberg om 13 uur opent. Weer twijfel of ik toch nog 6 km zal doorlopen naar Arcade, hoewel daar niets te krijgen is. Ik besluit te blijven, lekker in de zon te gaan zitten en mijn dagboek bij te schrijven. In Redondela zitten genoeg bars en restaurants om de dag door te brengen, bovendien loop je vanaf de herberg in 20 minuten naar de haven aan de bocht van Vigo. Als de herberg om 13 uur opengaat zitten er al meer dan 25 pelgrims te wachten, maar er zijn hier 40 bedden. Na een kwartier ben ik ook ingeschreven (ongeveer nr. 15) en krijg een onderbed aan de uiterste zijde, tegen een muur en vlakbij een raam.

Mijn onderbed bij het raam

Maar met deze massale toeloop zijn de douches voorlopig bezet, na het opmaken van mijn bed met wegwerpbeddengoed besluit ik eerst naar de haven te lopen. Via de zijuitgang verlaat ik de herberg.

Zij-uitgang herberg direct op de pelgrimsroute

Het is even zoeken naar de juiste weg, maar met behulp van de gids is dat net te doen. Eerst kom ik langs de Igreja de Santiago, maar de kerk is dicht, God heeft siësta. Dan loop ik onder een van de bruggen door waarom Redondela bekend staat.

Een van de viaducten in Redondela

De brug van dichtbij

Een eindje verder kom ik in het buitengebied van de stad dichterbij de rivier, aan de bootjes te zien is het laagtij.

Droogliggende bootjes

Dan opent zich het zicht op de bocht van Vigo, bij de haven Porto do Lonxa, met in de verte de brug van de A9.

De zeebocht van Vigo

Al met al is het niet zo spectaculair als de gids beschrijft, ook het strand dat ik in de verte zie liggen, de Playa a Punta, oogt niet zo bijzonder dat ik er nog eens een wandeling naartoe voor over heb. Ik hoor later van Dieter en Klaus dat zij hier ook geweest zijn en dezelfde mening hebben. Op de terugweg pak ik vlakbij de kerk een terrasje om eerst maar eens een grote cerveza te drinken. Rond 16 uur ben ik terug en kan ik op mijn gemak douchen en kleren wassen. Scheren gaat niet lukken, ik ben bang dat ik gisteren mijn scheerschuim en een scheermesje heb laten liggen in de herberg. Daarna weer even naar buiten, vlakbij zit een bar met terrasje in de schaduw en ertegenover de Eroski, een supermarkt, ja echt! Ik zit net op het terras aan mijn biertje als 7 dames van de Eroski naast me plaats nemen om al koffiedrinkend en rokend hun pauze te gebruiken. Even wat boodschappen doen, water, fruit, iets voor het ontbijt morgen, en weer terug in de herberg even pitten, dat wordt 1,5 uur!
Om half 7 gaan Klaus en ik naar de bar op de hoek achter de herberg, Dieter zit hier al. Ook Anja en Sandra komen, en even later een Amerikaan van 78 uit Oregon met zijn dochter, Bob en Barbara. We eten hier een goed tapasmenu met ijs na, lekker en gezellig.

In restaurant Redondela

... met smakelijke maaltijd

… met smakelijke maaltijd

Achter ons zitten een paar Spanjaarden te kijken naar de wedstrijd tussen Cordoba en Celta de Vigo. Om half 10 afrekenen, Dieter bestelt voor ons nog een soort Spaanse kruidenlikeur om in 1 teug achterover te slaan, dan wordt het echt bedtijd. Toch is het niet laat, we hoeven pas rond 7 uur op omdat het toch niet eerder licht is. Mijn credencial heeft nog 8 lege vakjes voor 4 dagen te gaan, dus precies 2 per dag.