Larrasoaña 27 km

8 juni 2011. Larrasoaña.

Vanmorgen word ik om 5 uur wakker van de eerste pelgrims die al in de weer zijn met wassen en rugzak om vroeg te kunnen vertrekken, het is nog stikdonker. Vandaag willen we naar Larrasoaña lopen, ruim 27 km, zodat we overmorgen naar Pamplona slechts een korte etappe hebben. Als we om 7.15 uur zonder ontbijt naar buiten stappen regent het weer, dus terug naar binnen, de regenkleding aan en de hoes om de rugzak. Na 3 km komen we in het dorpje Auritz bij een bar. Hier trekken we de natte zooi uit, en ik bestel een bocadillo con queso, een banaan en een grote koffie, mijn ontbijt.
Na een half uur gaan we verder, het regent nog steeds, de eerste 3 uren lopen we in de regen. Wel mooi wandelen door veel bossen, de route daalt van 950 meter tot 500 meter. Onderweg verrassen ons nog een aantal langere, steile klimpartijen. Midden in een bos zijn stukken afdaling bestraat, waarschijnlijk om modderstromen te vermijden. Naar de Alto de Mezkiritz klimmen we 100 meter, ook naar de Alto de Erro een pittige klim van 100 meter hoogteverschil. We hebben een beetje genoeg van het natte weer dus opperen het plan, als het zo blijft, om in Zubiri te overnachten.
Na de laatste klim dalen we 3 km af naar Zubiri. Eenmaal in Zubiri, waar we om 12 uur lunchspul kopen bij de alimentación en die verorberen op het dorpsplein ervoor, is het droog geworden met af en toe een licht zonnetje. We besluiten door te lopen naar Larrasoaña, om 14.15 uur komen daar aan bij de gemeentelijke herberg. Voor € 6 krijgen we een slaapplek en een stempel. Niet te vergelijken met Roncesvalles, redelijk verouderd, niet zo schoon, zeven stapelbedden in een kamer, twee douches en twee WC’s. Tegen muntinworp kan ik hier op internet mijn verslagen en foto’s plaatsen. Na de douche ga ik hiermee aan de slag, en een uur en enkele euri verder is dat gepiept. Dan mijn regenbroek en wandelschoenen schoonboenen, die zien er niet uit na twee regenetappes. Eindelijk tijd voor een biertje, Bertus en ik gaan op zoek naar een bar. We lopen Tootje en J-J tegen het lijf, en gezamenlijk zetelen we ons op een terras. Bij de bar reserveren we voor het pelgrimsmenu om 19 uur, kost € 11. Ook overleggen we wat de beste herberg is in Pamplona.

Vandaag heb ik lekker gewandeld, de spierpijn van gisteren eruit gelopen, genoten van mooie natuur, hoewel niet echt spectaculair voor foto’s. Wel indrukwekkend onderweg een grafmonument van een in 2002 overleden 64-jarige pelgrim. Als we terug lopen naar de herberg komen we langs een automaat waar we morgenochtend een sandwich kunnen kopen voor het ontbijt, ook koffie trouwens. Daarvoor is er in dit dorp verder geen gelegenheid, ook niet in de herberg. Het pelgrimsmenu genieten we samen met de andere pelgrims aan grote tafels, gevarieerde gesprekken volgen. We eten knoflooksoep, vis met aardappelschijfjes en een handijsje na. Tegen half 9 zoeken we ons bed op. Morgen slechts 15 km naar Pamplona, hopelijk is het droog weer zodat we de stad onder aangename omstandigheden kunnen bekijken.