Nog 2 weken

Eind april de draad weer opgepakt met de Noviomagustocht, 15 km met bescheiden rugzak van 8 kg. Samen met Janny, Paula en Ben, gezellig, rustig tempo, voldoende pauzes. Op 5 mei vertrokken Janny en ik naar Bad Hönningen aan de Rhein voor een week vakantie. Zaterdags een tocht van 16 km met rugzak van 10 kg, veel klimmen en dalen dus behoorlijk pittig. Maar bijzonder mooi, zie de foto’s. Het is een stuk van de Duitse Limesroute, in het begin van onze jaartelling door de Romeinen aangelegd, onderweg kom je verscheidene Romeinse overblijfselen zoals palissaden en uitzichttorens tegen.
Zondag ben ik om 5.15 uur opgestaan en om 5.45 uur liep ik al buiten. Bij Gut Arienheller, waar wij sliepen, de hoek om en je loopt meteen in de natuur. Door een rustig dal langzaam stijgend, en aan het eind sterk klimmen richting Mahlberg. Vandaaruit weer terug slingeren naar onze Ferienwohnung, weer 16 km met rugzak van 10 kg.
Dinsdags hebben Janny en ik het stuk Rheinsteig van Arienheller tot Linz gelopen, in totaal ruim 22 km met wederom rugzak van 10 kg. Supermooi wandelen, voortdurend stijgen en dalen, mooie uitzichten, en op het eind als beloning het mooie plaatsje Linz, met een biertje op een terras. En daarna met de trein terug naar Bad Hönningen.
Kortom , deze week was een goede en hardnodige training. Ik merk bij inspanning dat ik nog steeds last krijg van prikkelhoestbuien, het wordt slechts heel langzaam beter.

Morgen staat de Kaloramatocht op het programma, 20 km. Vandaag heb ik de hele paklijst voor mijn rugzak nagelopen en de rugzak zover mogelijk ingepakt. Inclusief 1,5 liter water en eetvoorraad voor onderweg zit ik op 13,7 kg. Er moeten nog wat kleine dingen bij, dus het totaal zal tegen de 14,5 kg komen. Zo’n beetje hetzelfde als vorig jaar, na een week was ik daaraan gewend. Hopelijk nu ook, ondanks mijn mindere trainingsopbouw.

Ik lees telkens de reisverslagen van Hans de Weerdt, die een maand geleden vanuit huis vertrok. Dat geeft voldoende inspiratie om ook op pad te gaan. Het enige dat me dwars zit is dat mijn afwezigheid door mijn operatie en daarna luchtwegziekte invloed hebben gehad op het werk van onze afdeling. Ik vind het vervelend dat collega’s hierdoor extra belast zijn, aan de andere kant zou het een enorme teleurstelling zijn indien er nu weer een kink in de kabel komt. Vorig jaar moest ik mijn tocht al afbreken, het zou ontzettend balen zijn als dat nu weer zou moeten. Volgende week nog maar eens goed kijken hoe zaken efficiënt geregeld en opgelost kunnen worden. Als dat lukt kan ik tenminste met een gerust gemoed vertrekken. Tot de volgende keer.

REACTIES:
13 mei 2011 20:45 | Door: peregrinofrans

Beste Harry,
Je spieren slaan “informatie op”, en je hebt weer voldoende getraind.
Dat laatste stukje naar St.Jean Pied de Porte is een peuleschil voor jou.
Ik vermoed dat je de Camino Frances gaat lopen.
Deze Camino is voor jou soms te massaal, vooral in de Pyreneeën en in Galicië. Bovendien is het avontuur in de vorm van onderdak zoeken en route uitstippelen, zoals in Frankrijk het geval was, helemaal verdwenen.
Op dit prachtige pad ga je de cultuurhistorie snuiven. Er is denk ik géén weg in Europa die meer de historie ‘ademt’ dan de weg naar Santiago de Compostela. De wegén eigenlijk, want Santiago is als de stam van een boom, waaruit vele takken voortspruiten, waaraan weer tienduizenden bladeren bevestigd zijn. Die bladeren hebben weer een fijnmazig netwerk van nerven. Zó zijn de wegen die van Nijmegen, Roermond, Maastricht en elders lopen ook via bijvoorbeeld Vezelay, Le Puy en Velay en Arles verbonden met Somport, St Jean Pied de Port, Burgos, Leon en Astorga (maar ook Valencia, Granada, Lissabon), om uiteindelijk dat éne doel: Santiago, te bereiken.
Wat je medepelgrims betreft:in mensen ontmoet je de vreugde en de (gedeelde) pijn van het lopen, ontmoet je het ‘bovenaardse’ in vele gedaanten, déél je de cultuurhistorie, waardoor deze nog meer van zichzelf blootgeeft…

Bon Camino,

14 mei 2011 16:46 | Door: Willem.

Hallo Harry
Ik/wij hebben jou afgelopen jaar gevolgd, en inmiddels ben ik zelf aan mijn tocht begonnen.
Ik ben 13 maart vertrokken, vanaf de voordeur, mocht je interesse hebben om mijn tocht /weblog te lezen , willem1952.waarbenjijnu.nu daar staat mijn reisverslag in wat door/via Catharina bij gehouden word. Misschien komen we elkaar nog ergens tegen onderweg, mocht dat niet zo zijn, wens Ik/wij je een hele mooie-positive en vooral gezonde tocht toe met mooie en overwachtse ontmoetingen en geniet ervan. Want het is ’n geweldige belevenis in alle opzichten. Heel veel groeten van ons Willem en Catharina.