Dag 3, naar Saint-Maurice

Hotel Saint-Maurice

27 mei, naar Saint-Maurice 18 km

Goed en lang geslapen, op bed gelegen tenminste. Om 8 uur krijgen we een karig Frans ontbijt, in Zwitserland danwel. In Aigle kopen we bij een supermarkt een sandwich en een drankje voor onderweg. Aigle uit komen we langs Chateau d’Aigle, tegenwoordig wijnmuseum. Mooi omhoog wandelen over stille straatjes waarbij we langs de wijnranken ter ere van Samaranch komen. Dan begint een lange stevige klim, wel vrijwel continu in de schaduw van bomen. Op cruciale punten ontbreken de pijlen en de beschrijving in de gids is belabberd. We zien Ollon beneden ons liggen en dalen af via een alternatief pad. Op een fijn terras in het centrum drinken we koffie en cola, net 5 km gehad. Dan weer pittig omhoog richting Antagnes, dat we na een steile afdaling bereiken.

Weer geen pijl, de gids geeft niet duidelijk aan waarheen. We volgen de Sentier de Sel richting Bex, die kant moeten we op. Veel te oostelijk komen we bij de bergbeek Gryonne die we lang moeten volgen. Wel een mooi pad langs deze gekanaliseerde beek. Aan het eind kruisen we spoor en autobaan en komen op de dijk langs de Rhône. In de volle zon, erg warm inmiddels, nergens een bankje in de schaduw. Onder een brug kunnen we op een stuk beton zitten en eindelijk lunchpauze houden.

Nog een klein stukje tot Massongex, dan nog 3 km tot Saint-Maurice. Om 14.30 komen we bij hotel La Dent-du-Midi dat we gisteren via booking.com geboekt hebben. Mooie kamer op 2e etage, spullen weg en op het terras in de tuin in de schaduw een biertje. Daarna douchen, de was en rusten.

Om 17 uur bij het klooster met kerk kijken, er is een bruiloft aan de gang met mooi gezang. Nu terug op het hotelterras met een koffie en jus. Straks eten we hier een salade. Voor morgen hebben we ook via booking.com geboekt en Chris zojuist voor maandag in Orsières. Blijkt goedkoper te zijn dan rechtstreeks én we zijn zeker van een slaapplaats. Pas vanaf dinsdag komen er echte pelgrimsherbergen.

Bij het hotel eten we in de tuin een echte Zwitserse rösti met salade. Veel vitamientjes en koolhydraten.