29 September 2018: Naar Cadavedo 20 km

Vandaag blijkt een van de mooiste, misschien wel de mooiste van deze camino te worden! De routegids, beschrijft het al, veel klimmen en dalen, veel beken over, met een onverwachte uitsmijter aan het eind van de dag.
Het is nog bewolkt, maar het trekt al open dus zal het wel warm en zonnig worden, mooi! De sokken zijn nog niet droog dus die hang ik aan de rugzak. Aan het eind van Soto de Luiña ligt naast het hotel een mooie grote bar, hier neem ik een prima desayuno met koffie en pan tostada, € 3. Daarna de doorgaande weg oversteken en direct een steil pad omhoog. Ik spreek even kort een Française die elk jaar ongeveer 8 dagen loopt, dit keer tot Ribadeo. Elke ochtend belt ze met haar broer thuis, die volledig blind is.
In Albuerne kom ik langs de Capilla de Santolaya.
Verder door de natuur, omlaag, de 1e beek over.
Zonder stokken misschien wat lastiger, maar met de stokken vlieg ik er zo overheen.
De zon is volop gaan schijnen, maar het bos biedt lekkere koelte in de schaduw.
De combinatie van het weer met de soms ruige paden maakt, dat ik het geweldig naar mijn zin heb vandaag.
Na ruim 5 km kom ik in Novellana bij bar Donde las Nenas. Ik twijfel even, beetje vroeg, maar besluit toch een koffie te nemen, ik ben tenslotte 1,5 uur onderweg. Na de koffie een punt met mooi uitzicht op waar de Playa del Silencio beneden moet liggen.
Het pad gaat weer omlaag, inmiddels de 4e beek die overgestoken moet worden.
In Santa Marina, na ruim 9 km, zit de volgende bar. Te vroeg, ik ga voor de volgende na 12 km in Casa Fernando.Bij Ballota weer een mooi uitzicht op de kliffenkust.

Helaas, verkeerd ingeschat, Casa Fernando is juist op deze zaterdag dicht! Mijn geluk is, dat de route daalt, en 100 meter vóór de oceaan naar links omhoog draait. Voor mij echter ligt het kiezelstrandje van Playa del Cabo, perfecte plek voor een lunchpauze.
Drie Duitsers zitten hier al, vader Hans uit Frankfurt met zijn zoon en nicht. Kort daarna komt ook Kurt uit Stuttgart aan, die zal ik deze camino vaker gaan zien. Prachtig hier, zittend op de rotsen, een broodje en een appel eten en genieten van het geluid van de golven en het uitzicht. Ik geniet tot op elke vezel van mijn lijf.

Na een tijdje toch maar verder, er valt nog zoveel moois te ontdekken. Vanaf het strand loopt het pad steil omhoog, boven op de klif wederom een mooi uitzicht naar het westen.
Het paadje loopt hier vlak langs de rand, wel een mooi uitzicht, maar met mijn hoogtevrees wel erg steil naar beneden, dus ik vind mezelf al erg dapper dat ik zo dichtbij de rand durf te komen.
Een paar minuten verder alweer een prachtige terugblik op de kust naar het oosten.
Vandaag minstens 7 keer een beek overgestoken, dat betekent iedere keer omlaag naar waar de beek richting zee stroomt, en aan de andere kant weer omhoog. Mooie kuitentraining. Het bospad wordt een veldweg, dan een betonpad, en aan het begin van Cadavedo zie ik plots een bord staan met de naam van mijn hostal, of iets wat daarop lijkt. Even checken op Maps in de iphone, maar het klopt, ik ben er al.

Bij het tuinhek komt Alicia me al tegemoet, heel aardige dame. Ik heb een prachtige kamer en moet de badkamer delen met een andere slaapkamer, maar daar zijn (nog) geen gasten voor. Ze geeft me eerst een glas koel vruchtensap, meteen het ontbijt voor 8.30 uur (zondag!) afgesproken.
Douchen, kleren wassen, kunnen in de tuin hangen. In het centrum drink ik bij bar La Regulina een biertje op het terras om mijn dagboek bij te werken, in de schaduw is het best fris in de wind. Ik ga verder naar het centrum voor water, bij Bar El Salón drink ik nog wat, maar het menu is hier pas vanaf 20 uur. Terug langs de winkel voor water, appel en kaasjes onderweg. In de Hostal geeft Alicia mij de route naar Ermita de la Regulina, slechts 1 km lopen. Deze Ermita ligt op een geweldig klifpunt met rondom uitzicht.
Vanaf de klif het uitzicht naar het westen:
en naar het oosten:
en recht vooruit.
En onderaan de klif ligt het strand van Cadavedo.
Na een tijdje genieten van deze grandioze plek loop ik terug naar Bar La Regulina voor het menu: pesantes con jamon (erwtjes), daarna vis (7 kleinere vissen?). Voldoende gegeten, veel voller van de indrukken van vandaag dan van het eten zoek ik de nachtrust op.